22. 08. 2022

Як створюється макет?

З чого почати

Поняття “моделювання” – це процес заміщення оригіналу його аналогом (моделлю). З чого ж воно починається? Звичайно, перш за все, з ідеї. Залізничний макет обов’язково повинен бути змістовним. Чим переконливіше виражена головна думка авторів, тим більше інтересу викликає макет у глядачів. Обирається географічне розташування ділянки залізниці, час, пора року, ключові об’єкти, створюється сюжет – авторська ідея.

Гармонійним зробить макет залізниці дотримання трьох особливостей: теми, місця та часу. Після затвердження плану починається його реалізація, тобто саме моделювання.

Проєктування

Побудова макету залізниці дуже кропітка робота. Ретельно розробляється залізнична схема. Плануючи залізничну схему макету, потрібно відразу ж обдумати ландшафт, щоб колії та станції логічно вписалися в загальну картину рельєфу місцевості, щоб модель залізниці і пейзаж утворили одне ціле.

Конструктори проектують каркас макету. Намічається розташування світлофорів, стрілок, пізніше вони синхронізуються, від цього залежить безпечний та безперебійний рух локомотивів.

Програмісти працюють над системою управління, над тим, як “оживити” макет. Натисканням кнопки на пульті управління можна перевести стрілки, видавати звукові сигнали, включити світло у вікнах вагона, у приміщеннях вокзалів, у житлових будівлях. Можна привести в рух автомобілі на дорогах, регулювати роботу світлофорів на міських вулицях макету.

Схвалено схеми, проекти, плани і задуми, тепер ми розпочинаємо процес складання каркасу та укладання залізниці. На етапі укладання залізниці проводяться й електромонтажні роботи, а струм подається через залізничне потлотно. Електрифікація, сигналізація та управління – важлива частина будь-якого залізничного макету. Світлофор на макеті буде виконувати функцію дозволу або заборони відправлення потяга, якщо попереду буде знаходитися інший поїзд. Світлофор пов’язаний з блоком автоматики, який дає команду на гальмування або відправлення, з одночасним перемиканням сигналу світлофора.

Всі станційні колії та стрілочні переводи в створюваному макеті пронумеровані для зручного управління.

Кожен локомотив оснащений декодером, який приймає сигнал із залізничних рейок та, після декодування, подає напругу на двигун локомотива. Декодеру видається індивідуальна адреса, і він не відреагує на команду, призначену для іншого локомотиву. Це дозволяє незалежно керувати локомотивами в будь-якому місці макету без спеціальних технічних хитрощів.

Рельєф

На наступному етапі відбувається детальне опрацювання та створення моделей існуючих об’єктів. Це рухомі склади, інженерні споруди, елементи інфраструктури міст і промисловості: шахти, електростанції, трубопроводи, підстанції.

Рельєф місцевості на макеті повинен бути пов’язаний з темою макету, його залізничною схемою, спорудами, а пейзаж доповнювати і прикрашати загальну картину. У тих ділянках макета, де залізниця йде в тунелі, заздалегідь встановлюють каркаси тунельних порталів, які оформлюють при оздобленні макету.

Паралельно йде запуск і налагодження системи управління – перевірка залізниці, електричних кіл, перевірка роботи всіх ключових електричних об’єктів, адаптація програмного забезпечення.

Оформлення ландшафту

Після підготовки рельєфу макету можна переходити до оформлення ландшафту. Формувати ландшафт слід відповідно пори року, яка буде представлена на макеті. Професійно виконаний макет відображає територію і всі будівлі на ній, інфраструктуру парку або бізнес-центру.

Дерева та кущі, іноді, цілі зелені масиви, – все це невід’ємна частина ландшафту. В процесі виготовлення рослин добре б уважно подивитися на живі дерева. Розглядаючи дерево, можна помітити найдрібніші деталі і відтворити їх на макеті. Так, можна побачити, що дерево росте не вертикально вгору, а злегка нахилене по вітру.

У роботі по виготовленню дерев є два методи, які можна комбінувати один з одним. Перший полягає у використанні в якості матеріалу різних рослин: моху, корінців та гілочок, які бувають дуже схожі на розгалужені стовбури дерев. Другий метод передбачає використання штучних матеріалів – дроту, ниток, поролону.

Якщо на макеті представлена ​​рівнинна місцевість, можна зобразити поле, засіяне пшеницею або квітковий луг. Рельєф макету, який потрібно “офактурити” присипками, слід попередньо заґрунтувати. А в якості присипок, що імітують різні види земляного покрову, можна використовувати найрізноманітніші матеріали, наскільки далеко піде фантазія. Не допускається лише застосування звичайного річкового піску, так як окремі піщинки можуть зруйнувати ходові деталі моделей рухомого складу.

Завжди цікаво бачити на залізничному макеті органічно поєднані з невеликими гаями, ярами, полями водні поверхні у вигляді озера або звивистої річки. На озері можна помістити качок і цим оживити макет. На великих виставкових макетах водойми зображують природним шляхом, наповнюючи водою.

Заключним та одним з найвідповідальніших моментів при будівництві моделі є забарвлення. Всі фігурки розмальовані вручну, емоційно передаючи настрій. Загальне забарвлення макету, та різноманіття його кольорів залежать від пори року.

Маленький світ це не тільки будівлі і дерева. Його наповнюють мешканці в містах та селах, тварини: собаки та кішки, зайці в лісі, коні на полі. Одяг героїв сцен обов’язково відповідає епосі та порі року.

У момент монтажу об’єктів народжуються сценки з життя – кінь на водопої, люди очікують потяг на вокзалі, компанія за столом під час свята, сцени ремонту будівлі та звичайні замальовки з життя міста та периферії.

Отже, ось вона заключна частина збірки макету! Всі учасники команди збирають докупи елементи макету, створюючи завершену картину мініатюрної країни зі своєю унікальною історією.

Квитки