22. 08. 2022

Моделізм як мистецтво

Історія залізничного моделізму

Всім відомо, яке враження у людей викликають макети – зменшені в масштабі копії. У дорослих привертають пильну увагу та дають можливість відчути себе Гуллівером, у дітей вони викликають справжній захват.

Залізниця в мініатюрі – зовсім не нове явище. Історії залізничного моделізму вже більше ста п’ятдесяти років. Вперше макет залізниці з’явився, як іграшка, в другій половині дев’ятнадцятого століття. А на зорі двадцятого дрібні ремісничі підприємства стали випускати перші примітивні іграшкові залізниці. Це були бляшані вагончики, які доходять дитині майже до коліна, і рухає їх не заводний механізм, тим більше не електрика, а найпростіша тягова сила – потяг треба було тягнути за собою на мотузочці.

Завдяки зростаючому попиту на такі іграшки, дрібні підприємства дуже швидко переростають у великі фірми. Зараз розробка залізничних мініатюр – ціла індустрія, в світі близько 1000 виробників моделей залізниць. Більш того, у моделістів є навіть свій святковий день – вони відзначають International Model Railway Day.

Хобі для дорослих

Величезна кількість людей по всьому світу збирають колекції моделей – зменшених копій літаків, машин, кораблів, навіть архітектурних пам’яток.

Кожного з нас ще з дитинства зачаровувала “стара, добра казка” – іграшкова залізниця – все як справжнє, тільки маленьке. Це був найбажаніший подарунок, який з надією шукало під ялинкою не одне покоління хлопчиків. Важко знайти людину, яка не бачила такої іграшки. І, здавалося б, коли діти виростають, ці іграшки залишаються забутими. Але так відбувається не завжди. Моделювання залізниці стає справжнім дорослим хобі. Багато людей настільки захоплені макетами залізниць, що присвячують їм весь вільний час. Вони створюють цілі ландшафти з річками і полями, містами і селами. Це справжні фанати залізничної мініатюри.

Поступово серед любителів моделей залізниць відбувся поділ на два табори. Перші – це колекціонери в звичному нашому розумінні. Вони не катають свої моделі, а зберігають у спеціальних засклених шафах, як наприклад, альбом з марками. А інших приваблює не стільки колекціонування, скільки саме моделювання, створення моделей і, в кінцевому рахунку “гра в залізницю”. Тому моделізм став формуватися, як серйозне захоплення.

Краса та складність в макетах

Як будь-яке хобі, захоплення моделюванням залізниці поступово переростає в цілу “справу”. Спочатку перший вагон, перший потяг, потім другий і третій – і ось вже створено окреме “царство”, де постійно щось будується, клеїться, фарбується. Якщо ви думаєте, що залізниця – це всього лише рейки і вагони, ви помиляєтеся. Це справжній світ в мініатюрі. Він може містити моделі залізничних станцій, частини перегону, під’їзних шляхів, локомотивного і вагонного депо, природні об’єкти, по яких проходить залізнична колія. Іноді навколо шляхів на макеті виростають цілі міста з власною інфраструктурою.

Тут враховується все – особлива увага приділяється найбільш дрібним деталям, унікальна точність масштабів всіх елементів. І завжди хочеться вдосконалити свою залізничну мережу, щоб в ній було безліч хитрих переплетень рейок, світлофори і будівлі вокзалів, щоб було безліч доповнень: тунелі, мости й дороги, по яких рухається транспорт. А ви самі могли б керувати рухом потяга за допомогою пульта. Щоб створити таку іграшку, а це вже справжній макет залізниці, потрібно добре попрацювати. Під умілими руками з’являються цілі міста з вулицями, покриті асфальтом, де пішоходи поспішають додому за покупками, а світлофори, як і належить, перемикаються з червоного на жовтий … Або гірські хребти з гіпсу, безкраї луги, на яких пасуться корови … Сьогоднішні технології та наявність матеріалів дають можливість створювати копії в повній відповідності до оригіналів.

Масштаб і технічна складова

У 1954 році міжнародна організація любителів-моделістів залізниць Modelleisenbahn Verband визначила єдині масштаби для моделювання. І якщо раніше не було загальних стандартів, то з цього часу вводиться суворе дотримання норм: ширина колії, параметри залізничних рейок і стрілочних переводів, габарити рухомого складу. Сьогодні звід правил і норм при будівництві модельної залізниці, лише трохи поступається за складністю технічної документації справжніх потягів.

Щоб конкретна залізнична ділянка була максимально точно зображена на макеті, команда виїжджає на місце, де проводить вимірювання і розрахунки. Роблять ескізи, замальовки місцевості, фотографують об’єкти і будівлі. Це зовсім не означає сліпе копіювання. Це створення світу в мініатюрі, де виражається краса та різноманітність природи.

Моделювання – це, перш за все, творчість. Хочеться, щоб модель була не просто гарною, але й багатофункціональною. Спостерігати, як потяг піднімається посиленою тягою на гірський перевал, як маневрує, наближаючись до станції. Щоб в вікнах було світло і працювали світлофори на вулицях населеного пункту.

При створенні враховуються всі технічні складові, починаючи від залізничної схеми… Обов’язкова синхронізація стрілочних переводів зі світлофорами на макеті. Для рухомого складу необхідна електрична схема. Використовуючи пульт, можна вмикати світло у вагонах та локомотивах, подавати звукові сигнали, переводити стрілки.

Цінують моделювання за можливість дати простір фантазії. Звичайно, що ближче серцю ті моделі, прототипи яких ми бачимо в реальному житті. Макет залізниці, що відображає ділянку, не пов’язану з конкретним місцем і часом, різностильовими будівлями та фігурками, без яскравого пейзажу дуже скоро перестає бути цікавим і не затримує увагу глядачів. А ось коли глядач впізнає країну за архітектурою, це вже інша справа.

Мініатюрна залізниця зможе допомогти людині відчути дух часу та епохи по архітектурі та костюмах на фігурках людей, і от тоді вже макет притягує, як магніт. Хочеться пильно розглянути всі найдрібніші деталі, відчути магію дитинства.

Квитки