Вокзал у місті Гайворон: вузькоколійка, живи!

Здавалось би, звичайний вокзал маленького містечка, щоправда дуже симпатичний. Але не все так просто. Сюди, у Гайворон, з’їжджаються фанати залізниці з різних країн світу. Їх мета — побачити справжню реліквію, колись найдовший маршрут вузькоколійки в Європі, загальна протяжність якого складала більше 500 км!

А нашою метою було відтворити для Miniland.UA цей вокзал у найменших деталях. Вікна, двері, дах, оздоблення, деталі інтер’єру: все це ми робили вручну, спираючись на реальні фотографії. Каркас будівлі — з картону, фасад із акрилу, гравірованого під цеглу. У приміщенні вокзалу все по-справжньому: меблі, освітлення, відвідувачі. Зазирнувши у віконечка можна побачити, як вони чекають на свій поїзд.

Бажаєте дізнатися, чому вузькоколійка у Гайвороні так приваблює туристів і чим вона взагалі відрізняється від звичайної залізниці? Гортайте далі! 

Читати далі

Стандартна залізнична колія в Україні має ширину 1520, а у Європі — 1435 міліметри. Але існують ще так званні вузькоколійні залізниці, відстань між рейками яких набагато менша. Два найрозповсюдженіших стандарти — 1000 мм і 750 мм. Чому їх будують? Все просто. По-перше, вони дешевші. Для них легше будувати мости, тунелі, переїзди. А по-друге, їх можна прокласти у важкодоступних місцях, наприклад у горах. 

Гайворонська вузькоколійка (ширина рейок — 750 мм) з’явилася ще у 1897 році. Загальна протяжність всіх її гілок, як ми писали вище, складала понад 500 кілометрів. Але є відомості, що ця цифра була набагато більша і сягала 700 кілометрів.

Історія гайворонської вузькоколійки доволі драматична. В останні десятиріччя її постійно скорочували, консервували та навіть розкрадали на металобрухт. Сорок років тому взагалі з’явився проект повного перетворення вузькоколійки на стандартне широке полотно, але на щастя реалізувати його в повній мірі не судилося. 

Лише завдяки ентузіастам і суспільному розголосу вдалося не допустити закриття цього унікального об’єкту. І зараз гайворонська вузькоколійка знову живе. Щоправда, діючою станом на 2023 рік є лише ділянка Гайворон-Рудниця протяжністю 78 кілометрів. Цікаво, що поїзд долає цю відстань приблизно за 4 години, тож у пасажирів є багато часу, аби насолодитись місцевим колоритом та природою. Вона в тих місцях захоплює дух своєю красою! 

Та й на самому вокзалі Гайворона є на що подивитись, адже довкола нього розвивається справжній живий музей. Тут є діючий паровоз, який привезли після Другої Світової війни з Німеччини, дрезина, перероблена з старого радянського автомобіля та багато інших цікавинок. Дуже радимо побувати. А поки помилуйтеся нашим макетом та особливо зверніть увагу на місце, де з’єднується широка та вузька колія Гайворонської залізничної станції. 

Доречі, машиністи поїздів Miniland.UA люблять заїзджати сюди, у Гайворон, на каву. Кажуть, вона тут найсмачніша, бо зерна для неї обсмажують у топці маленького паровоза. Отакі-то дива тут кояться, коли немає відвідувачів. Чесно!

Інші роботи

Вітряний млин у с. Пустовіти: український “голландець”

Вокзал в Івано-Франківську (1866): один з п’яти найкрасивіших в Україні

Трипільська теплова електростанція: найпотужніша на Київщині

Квитки